• يکشنبه ٨ بهمن ١٤٠٢-١١:٤٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٦٤
امانی تذکر داد:7-211

قطع ۶۰ درخت بوستان اقاقیا / جلوگیری از قطع درختان ضمانت اجرایی جدی ندارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص قطع درختان بوستان اقاقیای تهران از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ناکافی بودن جریمه قطع درختان که البته همان هم ضمانت اجرایی ندارد؛ تذکر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی در دویست و یازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طی تذکری گفت: به نوبه خودم از تلاش‌های جان برکف آتش‌نشانان سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که با سرعت عمل و به موقع  حریق بیمارستان گاندی را اطفا کردند تا جلوی حادثه‌ای خطرناک را بگیرند؛ قدردانی می‌کنم. در همین راستا از وزارت کشور و شهرداری تهران درخواست دارم که بحث امکان استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان‌آور که هم‌اکنون  آتش‌نشانان همه کشور می‌توانند از آن استفاده کنند و با ۲۰ سال خدمت بازنشسته شوند، اما آتش‌نشانان ما در تهران از آن محروم هستند را ان شاء الله فراهم کنند.
او ادامه داد: مدتی است در کشور از قول مسئولان عالی دولت موضوع گشت ارشاد مدیران مطرح شده و هر از چندگاهی اخباری در این زمینه منتشر می‌شود. امروز به جای تذکر به شهرداری تهران، از مسئولان گشت ارشاد مدیران به عنوان نماینده کوچک مردم تهران تقاضا دارم برای ارشاد مدیرانی که اقدام به قطع و قلع و قمع درختان و فضای سبز شهر تهران می‌کنند و برخلاف فرمایشات صریح و غیر قابل تفسیر مقام معظم رهبری در این زمینه عمل می‌کنند؛ به سراغ‌شان رفته و ارشادشان کنند.
امانی اضافه کرد: متأسفانه پس از تذکر اینجانب درباره قطع درختان کاخ سعد آباد، شهرداری تهران پاسخ داده که پرونده در کمیسیون ماده ۷ باغات و فضای سبز شهر مطرح شد و بابت قطع درختانی با بن بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سانتی‌متر این مجموعه به پرداخت جریمه با ضریب ۳ محکوم گردید! فقط همین!حکمی که نه ضمانت اجرایی دارد و نه بازدارنده است و نه درس عبرتی برای مدیران سایر دستگاه‌ها.
عضو شورای شهر تهران در ادامه تأکید کرد: از مدیران وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام هفته گذشته بخشی از بوستان اقاقیا در محله داوودیه تهران را با این توجیه که بخشی از این بوستان مورد ادعای مالکیت ماست؛ شبانه فنس‌کشی کرده و حداقل ۶۰ اصله درخت را یا از ریشه درآوردند یا قطع کردند. در حالی که حتی درباره همان بخش زمین، فرد دیگری هم مدعی است. برای اینکه پیش‌دستی کنند و جای پای‌شان را محکم کنند؛ شبانه بخشی از بوستان را فنس کشیده و درختان را یا از ریشه درآورده یا قطع کرده‌اند.
امانی گفت: مثل همیشه زحمت‌کشان شهرداری منطقه ۳ ، فنس را جمع کرده و آن‌ درختهایی که از ریشه درآوردند را از ریشه دوباره کاشته‌اند. هرچند معلوم نیست این درختان دیگر برای آن بوستان درخت بشود؛ اما این کار را کرده‌اند. متأسفانه چون برخورد بازدارنده‌ای صورت نمی‌گیرد و حداکثر یک جریمه در نظر گرفته می‌شود که تازه اگر پرداخت شود؛ از جیب بیت‌المال پرداخت می‌شود و نه از جیب کسانی که اقدام به قطع این درختان کرده‌اند.
این عضو شورا در ادامه افزود: وقتی ما مردم را در ملک یا باغ شخصی، بابت خشک شدن یا کسر شدن یک درخت که عمدتاً به خاطر کم‌آبی یا آفت‌زدگی جریمه‌های میلیاردی می‌کنیم؛ آیا عادلانه است که یک مجموعه دولتی یا عمومی غیر دولتی، نه در اراضی و‌ املاک متعلق به خود، بلکه در یک بوستان عمومی به عنوان فضای سبز و ریه عمل می‌کند، تعداد زیادی از درختان را قطع کند و ما سکوت می‌کنیم و در نهایت جریمه می‌کنیم. اصلا معلوم نیست این جریمه در بروکراسی اداری پرداخت می‌شود یا نه؟ آن‌وقت در مقابل مردم چه حرفی داریم؟ آیا مصداق این شعر سعدی نمی‌شویم که:
 
اگر ز باغ رعیّت مَلِک خورد سیبی
بر آورند غلامان او درخت از بیخ؟ 
 
گفته می‌شود پرونده به مرجع قضایی ارسال می‌شود که البته اثری هم از ارسال آن ما نمی‌بینیم. 
امانی در پایان، از ریاست شورای شهر خواست که این موضوع به صورت ویژه از سوی شورا رسیدگی شود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: